2016. február 12., péntek

Önzőség vagy önfeláldozás?- A nővérem húga című könyvről



            -Te adnál értem csontvelőt?
            Ezzel a kérdéssel fogadtam tegnapelőtt a munkából hazatérő páromat. Nem épp szokványos kérdés így szerda délutánra, de ha az ember lánya Jodi Picoult-ot olvas, akkor teljesen rendben van -    Tegyük fel, hogy az életem múlik rajta. Akkor adnál?- tettem hozzá, mert láttam Áron arcán az őszinte gyötrelmet: szeret, meg minden, de az a tű akkor is óriási- vagy a fél vesédet?-próbálkoztam más irányból, hogy „oldjam” a helyzetet.
            De azt hiszem, vannak helyzetek, amiket egész egyszerűen nem lehet feloldani. Ha áldozatot kell hoznod valaki másért, az óriási, emberfeletti cselekedet, taps meg minden, de ha közelebbről megnézzük, már egyáltalán nem olyan patetikus. Sem maga a tény, hogy megtesszük valakiért. Szerintem amikor egy ilyen döntést hoz elénk az élet, zsigerből cselekszünk, nem gondolkodunk. Ha csontvelő kell, mert haldoklik egy szerettünk, szó nélkül adunk. Vesét már nem biztos. A könyv, amit a témában olvastam (A nővérem húga), épp erről a döntésről szól. Egy kislányról, aki egész életében donor volt a beteg nővére számára, és egy nap úgy dönt, elég, nem csinálja tovább. Mert egy életen át háttérbe szorította magát valaki másért, és ő végre saját magának akar ezzel fontos lenni.
            Anna ügyvédhez fordul, és bepereli a szüleit, hogy ő uralhassa a saját testét, és az ezzel kapcsolatos döntéseit. Ezzel kivágja a biztosítékot anyjánál, aki nővére betegsége óta mást sem tesz, mint próbálja életben tartani az idősebbik lányt. Eközben teljesen elfeledkezik a középső fiáról, és a legkisebb lányról, aki gyakorlatilag a kórházban nő fel nővére mellett. A konfliktus fő forrása tehát Kate, az idősebbik lány, aki kétéves kora óta leukémiás. Elindul egy kétirányú huzavona. Sarah, az anya a lány életéért küzd, Anna, a kislány saját magáért áll ki, és ezzel együtt kimondatlanul is azért, hogy a család végre elengedje a szenvedő Kate-et.

            A könyv olvasása kapcsán eszembe jutott, hogy vajon léteznek-e elkülöníthető határok, és meddig mehet el valaki, hogy segítsen a másikon. Hol kezdődik az őrültég, és hol ér véget a mártírság, és felülírható-e ez az egész a jolly jokerként bevethető, mindent elsöprő szeretet jelszavával? Ha egy gyereket már születésétől fogva arra predesztinálnak, hogy segítenie kell, alapjáraton önfeláldozóvá válik, vagy egyszerűen csak olyan dózisban traumatizált, hogy már beépíti magába a „segítés” eszméjét? Vagy fellázad, mint Anna?
            Jó lenne jobban ismerni azokat a határokat. A saját magunk határait. Hogy mennyit bírunk el, és mi az a limit, ami fölött már nem akarunk megtenni valamit valakiért. Mert mi mindannyian különálló teremtmények vagyunk, akik leszülettünk a földre vállalásokkal, terhekkel és tervekkel, és bár életeink átszövik egymást, mi elsősorban saját magunkért vagyunk felelősek. Egy szülő sem hibáztatható azért, ha őrült mód küzd a gyermekéért, de egy testvér sem azért, ha besokall ettől. Ez egy ilyen szituáció.
            Nos, Jodi Picoult a könyvben, és a rendező is a film-feldolgozásban sokkoló csattanóval oldja fel ezt a lehetetlen helyzetet. Nem meglepő, hogy mindkét befejezés Annáról veszi le a döntés súlyos terhét, hogy segítsen-e nővérének, vagy végül hagyja-e elmenni. Bennünk pedig ott marad félig kimondva, félig kimondatlanul a válasz tulajdon emberi természetünkről: nem vagyunk se önfeláldozók, se szentek, se megszállottak. Emberek vagyunk bonyolult történetekkel és cselekedetekkel, akik küzdenek valamiért, de egymás nélkül nem létezhetnek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése