2013. január 23., szerda

Ennyi „bocs” már anyamedve – önismereti terápia Sándor Anikó könyveivel



            Nemrég  varázslaton kaptam magam Sándor Anikó Ajándék című könyvét olvasva. Na, nem amolyan hókuszpókusz dolgon, csak egyszerű, színtiszta varázslaton. Pedig nem vagyok az a zarándok-típus, aki ezért legyalogolna többszáz kilométert. Ennél jobban szeretek a saját ágyamban aludni.Inkább komfortos útkeresőnek mondanám magam, aki szeret a fotelből rájönni nagy igazságokra.

 

 Kicsi korom óta tudom, hogy nem vagyok mindennapi eset, a környezetem mindig emlékeztetett rá. Csakhogy akkoriban ez egyáltalán nem hangzott dicséretként.
Már a homokozóban is szerettem egyedül játszani, és elmerülni kicsiny világomban. Persze a kor „jószándékú” nevelői ezt sosem díjazták, már a bölcsődében közölték anyuval, hogy ennek a gyereknek pszichológus kell, mert kedves anyuka, látszik, hogy nem mesél a gyerekének eleget. Anya aznap telesírta az íróasztalát a tanáriban. Ugyanis pedagógus lévén ő minden áldott este órákon át mondta nekem végtelen történeteit, melyeket az alvós zsákomon lévő képekből olvasott ki. Aztán mégis megértem az iskoláskort, ahol kedves tanító nénim kritizált folyton, mert nem voltam hajlandó a padból kiugorva jelentkezni. (Ő volt az a tanító néni, akinél az Aradi vértanúk napján mindenkinek akasztófát kellett rajzolnia. Volt is botrány abból, amikor a fél osztály hullák illusztrációit lobogtatta otthon.) Gimnáziumban sem voltam az osztály közepe, mert nem képviseltem a tinédzser korszellemnek megfelelő dekadens értelmiségi spleen vonalat, megmaradtam a rózsaszín felhőim közt. Ez azóta sem változott- leszámítva az egyetemi lázadó-éveket- mert még tudatosabb és módszeresebb álmodozó lettem.

Ekkor jött az El Camino. Két ünnep közt kezdtem el olvasni, és már közben éreztem, hogy agyamban lassú csikorgással átrendezik a terepet. Mintha eltologattak volna pár bútordarabot, és ez felettébb jót tett a lelkemnek. Mindig hajlamos vagyok ugyanis megfeledkezni arról, hogy én állok az életem középpontjában. Mintha belém kódolt lenne, hogy önzőnek nevezem magunkat, ha saját életemre merek elsőként gondolni. Ennek következtében tudat alatt igyekszem folyamatosan megfelelni másoknak. Erre döbbentem rá az El Caminót olvasva. Az Ajándék olvasása közben pedig találkoztam Valakivel, akinek a lényét nem lehet elfelejteni. Talán nem is ember volt, azért.

Főszerkesztőmhöz tartottam az ítéletidőben. A sasadi megállóban orromig tekert sállal vártam a csatlakozást, miközben sűrű hópihéket vert arcomba a szél. Az Ajándék, melyet út közben olvastam, a táskámban lapult. Vártam, hogy a buszon ülve ismét belemélyedhessek. Épp a táskám pántját készültem egy hirtelen mozdulattal megigazítani, amikor a hátracsapott karommal csaknem orrba vágtam valakit. A valaki- egy tizenöt-tizenhat éves forma srác- fürgén odébb ugrott, így kikerülte a végzetes csapást.
-Jajj, ne haragudj, bocsánat!- tört ki belőlem ijedten, amint ránéztem. Ő vissza rám, és nevetett. Nem tűnt morcosnak vagy sértődöttnek, csak mosolyogott áthatón. Magas volt, göndör, szőke hajú, és vakítóan kék szemű. Nem evilági, szabályos szépség. Ha tinédzser lettem volna, biztos elismerően füttyentek magamban. Mivel a buszom felbukkant a távolban, előre sétáltam pár lépést, így egy darabig egymás mellett haladtunk a fiúval.
- Ugyan, miért kérsz bocsánatot?- kérdezte nem épp olyan hangon, ahogy a kamaszfiúk szoktak beszélni, pláne nem egy idősebb csajjal- hisz nem is láttál!
Néztem rá pár másodpercig döbbenten, aztán elmosolyodtam:
-Tényleg, igazad van, nem láttalak!- közben kinyílt a buszajtó, és fel kellett szállnom. A fiú már jóval előttem haladt, és közben hátra- hátra nézett rám, újból rám villantva kék szemeinek tükörpillantását. Mintha régről ismertem volna. Ez nem az a felszedős, „teccesz nekem, bébi”, pillantás volt. Nem tudtam kiverni a fejemből.
Amikor napokkal később befejeztem az Ajándékot, és az ágyon ülve átadtam magam a katarzisnak, ismét bevillant a fiú arca, és összeállt a kép. Hogy én valójában mindenkitől bocsánatot kérek, mert azt gondolom, rám omlik az ég, ha nem szeret mindenki. Ezért inkább bebiztosítom magamat, miközben a halmozódó „bocsokból” már kirakhatnék egy anyamedvét.  Érdekesség, hogy épp a találkozást követő este állított be hozzám a Húgom is egy vallomással, Közölte, hogy rettenetesen sajnálja, amiért éveken keresztül cikizett az alakom miatt, miszerint nem vagyok elég vékony- legalábbis ahhoz, hogy megfeleljek a korideálnak. És hozzátette, hogy szerinte bomba csaj vagyok, gyönyörű és nőies. Ez is beugrott utólag, miközben az ágyon ülve, ölemben a könyvvel megvilágosodást éltem meg. 

Ez lenne tehát a teljesség kulcsa? Ez az én Ajándékom most? Hogy egy földöntúli srác, aki leginkább egy angyalra hasonlít, bátorítóan rám mosolyog, és kéri, ne kérjek folyton bocsánatot? Aztán a húgom bejelenti, hogy úgy vagyok csodálatos, ahogy vagyok.

Nem is ez az ajándék azt hiszem. Hanem, hogy eme nagyszerű szerző könyvének olvasása közben képes voltam olyan közel kerülni magamhoz, hogy szinte megérintettem a saját lelkemet. És a környezetem csupán visszatükrözte mindezt.  Na, ez az igazi varázslat!

Interjúmat a könyv írójával az alábbi oldalon olvashatjátok:
http://www.eharmonia.hu/nem-vagyok-guru-az-el-camino-utjan-sandor-anikoval/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése