Nem kétséges, hogy VIII. Henrik nagy hóhányó volt, habzsolta
a nőket. Amolyan alfahím, némi hatalommal és sármmal felfegyverezve. Egy volt főnökömre emlékeztet, övé volt fél
Magyarország, és egyszerre minimum két nőt hajtott amellett, akivel épp együtt
élt. Míg legifjabb trónörökösét neveltem,
volt időm megfigyelni az életét. Hihetetlen önbizalma és némileg arrogáns
stílusa ellenére sosem gondoltam őt embertelen szívtiprónak, aki átgyalogol a
nők életén. Tudta magáról, hogy nem apa és férj-típus, és ezt sosem rejtette
véka alá. Nem volt hűséges egy kapcsolatában sem, de ezt nem másoktól sem
várta- várja el. Érdekes esettanulmányt érdemelnének azonban e jelenkori
történet női főszereplői, akik tele voltak megbántással, gánccsal, sosem néztek
a szemedbe, ha mondtak valamit, és ott fúrtak-faragtak, ahol akartak..
Nos, a pocakos, nagy étvágyú Henrik épp olyan lehetett, mint ez az egykori főnököm.. Ex-párjai pedig azokra a nőstényekre hasonlítanak, akiket mindeddig
sajnálattal vegyes együttérzéssel szemléltem. Nem véletlen, hogy a Másik Boleyn lány történetében is
épp a női szereplők ébresztettek hasonló gondolatokat bennem. Gondolom, a
valóság eléggé távol állhat a romantikus, amerikai történettől, de kétségkívül
príma gondolatébresztő minden 21. századi nő számára.
Eddig úgy néztem a történelmi Boleyn Annára, mint az
események pórul járt áldozatára: rossz időben volt rossz helyen,
beleszeretettek, elcsábították, dobták, majd még meg is ölték. A filmben ő (Natalie Portman) nem áldozat, hanem épp kezdeményező, „gaz”
cselszövő, amolyan „tudom, mit akarok, és azt el is érem” nő, aki minden praktikát latba vet, hogy a királyi székben
tudhassa magát. Amolyan uborkafára felkapaszkodott királylány, akin még rajta
van a kötény , de már a koronáért nyúl.
A nagy küzdelemben el is felejti, mit érez a kiszemelt férfi iránt, inkább a
hatalomvágy hajtja, és persze annak rendje és módja szerint meg is kapja érte a
magáét: first lady lesz ugyan, de a feje hamarosan porba hull. Akárcsak képletesen
egykori főnököm exnőjével történt: ha a feje meg is maradt ugyan, de hamarosan
kegyvesztett lett.
Mary húga (Scarlett Johansson) természetesen szőke, ártatlan, nagy kék szemekkel, és akkora szívvel, hogy fél Anglia elfér benne. Amikor nővérét börtönbe vetik, élete kockáztatásával megy a királyhoz, hogy kiszabadítsa. Annak ellenére, hogy egykor épp testvére volt, aki Henriket elszerette tőle, míg ő veszélyeztetett terhesként feküdni kényszerült. Szóval Marcsi igazi hős: mártír és odaadó, női karakter. Nem küzd se koronáért, se hatalomért, még a király sem igazán érdekli, egy véletlen folytán azonban épp rajta akad meg nőcsábász uralkodó szeme, és így válik elsőként ő a király szeretőjévé. Mary szépen belesodródik a szerelembe egy alfahímmel, akihez hasonlót még sohasem ismert, és aki valószínűleg az ágyban is elkápráztatja praktikáival. Azt a típusú, passzív nőt testesíti meg, aki odaadón képes szeretni, és nem vágyik semmi másra. Nem véletlen, hogy Justin Chadwick rendezőbácsi őt emelte piedesztára: „Látjátok, látjátok? Néha jobb szépen csendben maradni, jobban jártok, mintha nagyon ugráltok, mert akkor könnyen lehet, hogy nem élitek túl a filmet!” Mondanom sem kell, hogy az általam ismert „VIII. Henrik” jelenlegi barátnője is szőke. Vagy ki tudja, már nem is a jelenlegi? Azóta eltelt pár év, lehet őt is lecserélték már.
Mary húga (Scarlett Johansson) természetesen szőke, ártatlan, nagy kék szemekkel, és akkora szívvel, hogy fél Anglia elfér benne. Amikor nővérét börtönbe vetik, élete kockáztatásával megy a királyhoz, hogy kiszabadítsa. Annak ellenére, hogy egykor épp testvére volt, aki Henriket elszerette tőle, míg ő veszélyeztetett terhesként feküdni kényszerült. Szóval Marcsi igazi hős: mártír és odaadó, női karakter. Nem küzd se koronáért, se hatalomért, még a király sem igazán érdekli, egy véletlen folytán azonban épp rajta akad meg nőcsábász uralkodó szeme, és így válik elsőként ő a király szeretőjévé. Mary szépen belesodródik a szerelembe egy alfahímmel, akihez hasonlót még sohasem ismert, és aki valószínűleg az ágyban is elkápráztatja praktikáival. Azt a típusú, passzív nőt testesíti meg, aki odaadón képes szeretni, és nem vágyik semmi másra. Nem véletlen, hogy Justin Chadwick rendezőbácsi őt emelte piedesztára: „Látjátok, látjátok? Néha jobb szépen csendben maradni, jobban jártok, mintha nagyon ugráltok, mert akkor könnyen lehet, hogy nem élitek túl a filmet!” Mondanom sem kell, hogy az általam ismert „VIII. Henrik” jelenlegi barátnője is szőke. Vagy ki tudja, már nem is a jelenlegi? Azóta eltelt pár év, lehet őt is lecserélték már.
Tehát a történet morálja, vagyis erkölcsi tanulsága erősen
azt próbálja sugallni, hogy a törtetés és női praktikák erősen elítélendő
foglalatosságok, és jobb, ha nem élünk velük. De azért felvetődött bennem, hogy
manapság nem épp főnyeremény egy Mary-típusú nő helyében sem lenni. Mégis,
milyen érzés megtűrt másodikként élni? Nem vágyunk, mi nők, mégiscsak mind a „trónra” a
választott királyfi mellett? Ezzel együtt azonban tanulságos lecke lehet a második
szerepe is, hiszen semmi más nem taníthat bennünket igazán szeretni, mint a
szenvedés. Nincs olyan lány vagy nő, aki legalább egyszer élete során ne esett
volna át ezen.
Épp ezért mindkét Boleyn-lány szimpatikus nekem, hiszen
voltaképpen, ha nagyon mélyen magunkba nézünk, hasonlítunk mindkettőjükre:
melyik lány nem vár elköteleződést vagy épp többet („mikor veszel már el???”)
választottjától , és melyikünk nem vágyik arra, hogy teljes valóban megélhesse
nőiességét a Férfi mellett, aki mellett semmi másra sem kell gondolnia?
Van, ami sosem változik. Még szerencse, hogy nekünk már nem kell vigyáznunk annyira a
fejünkre. A szívünkre annál inkább.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése