2014. október 10., péntek

Kati néni, a hendivumen- avagy hogy éljük túl a hétvégi takarítási kényszert?





Valószínűleg nem szükséges bemutatnom az érzést, mely minket, nőket megkörnyékez a hétvége közeledtével: a munkahelyi stressz csökkenésével párhuzamosan növekszik bennünk a kényszerérzet, hogy takarítsunk. Mert kosz van. Mindegy, hol és milyen mértékű, de kosz. Freud minden bizonnyal szexuális magyarázatul szolgálna erre, miszerint a tudatalattink piszkos fantáziáit próbáljuk elkendőzni a felmosóval és a porszívórúddal, én csak egy szót mondanék: megfelelési kényszer.
Ha abban nőttünk fel, hogy a szobánkat minden szombaton rendbe kellett raknunk, és ki kellett porszívóznunk, akkor ez egy önbeteljesítő jóslattá válik egész életünkre: nesze neked, ez a sorsod, Te Lány, takaríts! Szerencsére mi a Párunkkal nem félfeudális kapcsolatban élünk, ahol az asszony dolga a háztartás, a férj meg keresi a pénzt (bár ez utóbbi hála a jó égnek ne hibázik), így mindig meg lehet beszélni, ki mit csinál.
 Vagy nem csinál. Mert van, hogy ő veszi át a munka oroszlánrészét, ha mondjuk nekem hétvégére becsúszik egy tanítvány vagy megírandó cikk. Ha ő utazik el, akkor én suvickolok. Vagy olyan is van, hogy egyikünknek sem fűlik a foga az egészhez.
Ilyenkor fekszünk az ágyon hétvégén, bámuljuk a plafont, a srác pedig, akivel megosztom az otthonom, és  aki másfél órával ezelőtt betette a mosást, megszólal:
-Ki kellene teregetni- közli hidegen, ám hangjából kicseng a mélységes undor és kedvetlenség. A Halál akar teregetni. Felé fordulok, és felvont szemöldökkel közlöm:
-Nem kell- közlöm- majd szólunk Kati néninek- azzal nagyot ásítva nyújtózok egyet. Életem Párja úgy mered rám, mintha nem lennék normális:
-Ki a jó élet az a Kati néni?
-Hát Kati néni- magyarázom nyugodtan- a kis cselédszobában lakik a bejárati ajtó mellett. Heti hét nap segít nekünk a háztartásban. Néha vasárnap is, mint például ma. Szombaton nem dolgoztatjuk, az pihenőnap. Kezd neki derengeni, arcán kaján vigyor jelenik meg:
-És miben segít nekünk még ez a Kati néni?
-Hát mindenben, ezért fizetjük. Heti egyszer alaposan kitakarít, ágyneműt cserél, beteszi a mosást, kiviszi a szemetet, kivasal.
-Na, az jó. Akkor lesznek végre vasalt ingjeim- dünnyögi Áron. Nem akarom kihallani a lényeget, ezért lelkesen folytatom:
- A mosogatást elintézzük, meg el is pakolunk magunk után. Ez a rész megnyugtat, meg utálom, ha valaki más rak rendet helyettem, és semmit nem találok.
Szóval Kati néni. Azelőtt nem tudtam, milyen az, ha az embernek segítenek a háztartásban. Anyu mindig azt mondogatta, ő el se tudja képzelni, hogy valaki helyette csinálja a házimunkát, hisz dolgos családban nőtt fel, részévé vált a robot. Én először Amerikában találkoztam a live-in housekeeper- azaz bennlakásos házvezetőnő fogalmával, csak fél évig dolgoztam ebben a státuszban, talán mert sose volt kenyerem a monoton, precíz takarítás. A nevelőnősködés azonban bejött. Gyerekre vigyázni sokkal nagyobb móka- igaz felelősség is. Hazatérve kicsiny hazánkban meglepve tapasztaltam, hogy míg kinn presztízs bejárónőt és dadust tartani, itthon azon kevés anyukák, akik megtehetik ezt, szégyellik, és gyakran még az anyósuknak se mondják meg, hogy segítségük van. Mintha a kényelem az ördög találmánya volna.
Felőlem akár Belzebub anyja is lehet Kati néni, de szükségem volt rá, legalábbis gondolatban. Mindenképp egy idősebb néni kellett, aki még eléggé stramm a házimunkához, és majd pót-nagyinak is beválik. Valahogy úgy, mint Miranda Magdája a Szex és New Yorkban. Megnyugtatja a pszichémet, és erre a teljes állású tanárság mellett szükségem is van hétvégén. Sosem leszek az a nő, aki dalolva és boldogan (lásd hullafáradtan) hazatér a munkából, aztán derűsen nekiáll takarítani és főzni. Így hazajövök, rápillantok a fregolira, és kattogni kezd a fejem, hogy be kéne szedni a ruhákat. Ránézek a mosdókagylóra, melye gusztustalan állapotban hagyott a lakótárs: ezt ki kéne súrolni Cif-fel. Tekintetem a tarka szőnyegre vándorol, melyről szemtelen porszemcsék figyelnek. És úgy érzem, most akarok mindent, azonnal, hogy tiszta legyen, átlátható és világos. Csaknem felrobbanok a tehetetlenségtől. Ekkor jön Kati néni. Kedves, megértő mosollyal egy gőzölgő csésze teát nyom a kezembe. Hálás mosollyal rogyok a fotelbe, miközben ő türelmes mozdulatokkal szedni kezdi a ruhákat. És hirtelen nincs min aggódni. A házimunkát majd elvégzi ő, az én dolgom, hogy pihenjek, mert ha ezt nem teszem, lassan, de biztosan bekattanok. Felteszem a lábam, és élvezem a tea orromba kúszó gyümölcsillatát, és a békés, takarításmentes hétvége közeledtét. Imádom!
Áron agya azonban persze szélsebesebben pörög agylenyugtató képzeteimnél.
-Talán tényleg felvehetnénk valakit.
-Megőrültél?- nézek rá- még a diákhitelemet se fizettem vissza, épp hogy megszereztem ezt az állást, otthon megvettük a házat, nincs pénzem.
-Nem is igazira gondoltam, az ezen a környéken megfizethetetlen. Csak például itt a lakótársunk, hónapok óta visszajött már külföldről, és ahogy látom, még mindig nem dolgozik. Talán egy minimál összegért elvállalná, hogy kéthetente egyszer hétköznap felporszívóz és felmos. Most, hogy ennyi munkád van, és nekem is nyűg ez az egész, megérdemelnénk ennyit.
Mondtam már, hogy imádom az élettárs-vőlegényemet? És azt, hogy mi ilyen modern, svéd típusú család vagyunk? Majd kiugrottam a bőrömből a gondolatra, hogy legyen egy igazi Kati nénink! Annyira lázba jöttünk, hogy örömünkben nekiálltunk a francos takarításnak. Komolyan. Én törölgettem, Áron meg bevonszolta a vacak minőségű, ám annyival lilább színű pöpec kis porszívót a nappaliba. Miközben a zuhanytálcát sikáltam, bevillant, hogy a lakótársam talán nem takarít olyan alaposan, mint én. Jó-jó, én se vagyok egy igazi Kati néni, de mégis, magamnak a legjobb vagyok, és szeretem a makulátlan tisztaságot. Például ha a tükör is ragyog. Meg a csapok. Vajon a lakótársam nem fogja ezt elfelejteni? Meg kiporszívózni az ágy alatt is, hogy ne köhögjünk éjjel a portól? Azon kaptam magam, azon fantáziálok, milyen takarítást kell elvégeznem majd a lakótársam után. És ahogy Áron töprengő tekintetét néztem a felmosó felett, szerintem ő is ezen agyalt. Találkozott gondterhes tekintetünk az általunk rendbe hozott, csillogóan tiszta lakás felett.
-Talán meg kéne gondolnunk ezt a takarító-dolgot- mondtam- lehet, pénzkidobás lenne, ha utána nekünk is takarítani kell. Vagy folyton rászólni, akkor meg rohadt pocsék lesz az itthoni hangulat.
-Igen- értett velem egyet- gondoljuk még meg- azzal határozott mozdulattal kiöntötte a felmosó vizet.
Így történt, hogy nem lett igazi Kati nénink. Az igazival nem tudom, mi lehet, de egy nagyon kedves, létező néni amúgy. Biatorbágyon él, de Budaörsön ismertem meg, amikor azt az irodaházat takarította, ahol én a szolgálati lakásomban laktam. Gondozta a virágaimat a lépcsőházban, sokat beszélgettünk. Aztán azon a napon, amikor eljöttem, őt is nyugdíjba küldték.  Így lett vége közös történetünknek Kati nénivel, de a szívemben és a képzeletemben megőrzöm az emlékét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése