2013. február 10., vasárnap

Miért is halt meg Anna Karenina?




          

              Számtalanszor feltettem már magamnak ezt a kérdést 17 éves korom óta, amikor is először találkoztam Tolsztoj e remek alkotásával. Nem meglepő, hogy azóta rengeteg interpretáció született női elmémben Anna Karenináról. 

            Sokáig gondoltam őt egyszerű lázadónak, aki sutba dobja a biztosat a bizonytalanért, és ezért bűnhődnie kell. Amolyan isteni igazságszolgáltatásnak véltem, hogy félrelépése miatt, lelkifurdalástól gyötörve bevágódik a vonat alá. 

              Vronszkij gróf mindig mint csapodár, léha alak élt a gondolataim közt, aki elcsábítja szegény Annát, aztán a nő emiatt öngyilkos lesz. Kitti még időben „megússza” a dolgot, kigyógyul a szerelmi bánatból, és szépen hozzámegy Levinhez, akivel édes békében, dalolászva élik gazdálkodó mindennapjaikat. Tehát kamaszként Anna Karenina nem volt más számomra, mint egy vágyakat kergető, szegény, megcsömörlött nő, aki csalódik szerelmében, és ezért véget vet életének.

             Kellett még pár filmadaptáció és újraolvasás, no meg persze életbölcsesség is ahhoz, hogy átalakuljon bennem az Anna Karenina-kép.
               A legújabb Anna Karenina-filmet nézve rájöttem, hogy igaza lehet Rácz Zsuzsának, vagyis a Terézanyu-könyvben elhangzó mondatának, miszerint Tolsztoj azért ölte meg Anna Kareninát, hogy példát statuáljon: a torzonborz író ugyanis nem szerette az erős nőket. Lehet ebben némi igazság, hiszen feleségének, Szofjának a személyisége nem sokban különbözött Annáétól: ő is indulatos volt, hajlamos érzelmi kitörésekre és hisztériára, különösen abban az időszakban, amikor férje a szellemi megtisztulás jegyében különös erkölcsi elveit próbálta megvalósítani mindennapi életükben. Képzelem, milyen világ lehetett otthon: Tolsztoj parasztruhában, vállán a kaszával indul a földekre, miközben a szerencsétlen nő 15 (!) gyerekkel otthon egyedül vezeti a háztartást.  Nem csoda, hogy legszívesebben kútba ugrott volna néha. Nem irigylem Andrejevnát.
         Keira Knightley a legújabb Karenina-filmben remekül játssza az érzelmes, indulatos „feleséget”, kinek lényében intenzíven ott vibrál az a disszonancia, mellyel a színésznő már a Veszélyes vágyban is remek alakítást nyújtott „Jung professzor” szeretőjeként, a női szexualitás védelmében.
             A film nézése közben állt csak össze a kép: Annának nem kellett volna meghalnia. Nemrég még azt gondoltam, Annának végső soron azért sorsa a bukás, mert kitaszítja a kőbe vésett, dermedt, orosz társadalom, épp ahogy a tankönyvekben is írják. Amolyan korrajz ez a fejlődésre való képtelenségről, stb, stb… Aztán ráébredtem: nem is ez a gond! Ugyan, miért nem hagyja Anna a francba az egészet, legyint egyet, és éli a világát? Na igen, mert lelkiismeretes nő, számít neki a kicsi fia és jóságos férje. Talán nem bírta elviselni tulajdon lázadását? Hisz titokban is tarthatta volna viszonyát Vronszkijjal, nem kellett volna az egész sztorit ország-világ előtt kiteregetni. Férje végig mellette állt, nevére vette a törvénytelen kislányt is, tehát mi itt a gond?
A legkönnyebb azt mondani, hogy a szerelem felemésztette Anna Kareninát. Csakhogy aki egy ilyen viszonyba (abban a korban!) belemegy, az kétségkívül nem épp anyámasszony katonája. Öntudatos, erős nő, aki vállalja, amit érez. Persze, harcol magával, de nem maga ellen.
            Mintha nem véletlenül választották volna Tom Stoppard  drámaírót ez alkalommal a forgatókönyv megírására. Az egész film színpadszerű, mintha nem is valóság lenne, csak egy szemeink előtt játszódó színjáték díszletekkel, függönnyel, kellékekkel, megmerevedő szereplőkkel. Tolsztoj egyéni kis színjátékának tükre ez, melybe beledob egy merész nőt, és marionett-bábuként mozgatva a szálakat, szép lassan elemészti: „Látod, látod, idejutsz, ha félrelépsz! Először egy törvénytelen gyerek nyűge gyermekágyi lázzal, aztán az ópium, aztán máris feléd zakatol a vonat!” Ezt alátámasztandó, Anna még meg is jegyzi a könyvben pár másodperccel a halála előtt, hogy „Hol vagyok, mit csinálok, miért?” –mintha tényleg fogalma sem lenne, hogy a csudába került a sínekre. Naná, hisz Tolsztoj lökte oda.
            
                   Kíváncsi vagyok, mi lett volna Anna Kareninával, ha történetesen egy nő a megalkotója. Vajon magára talált volna egy távoli, külföldi országban? Nos, ez sosem fog kiderülni, és Anna örökre egy megdicsőült mártír marad, története pedig egyike a világirodalom legcsodálatosabb romantikus klasszikusainak.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése