2014. november 16., vasárnap

Pár csapongó gondolat az elengedésről




Utálok elengedni bárkit vagy bármit. Olyan érzés ez, mint amikor egy kád meleg vízből télen kiparancsolnak a fürdőszoba hideg kövére. Didergető és kellemetlen. Mondhat nekem bárki bármit az elengedés fontosságáról, nem győz meg, milyen hűdejó móka ez, és hogy az elengedés szükségszerű, nélküle semerre semmit, mert a múlt terheit cipelve aztán ne csodálkozzon az Ember Lánya, ha nem halad előre. De merre van az a misztikus előre? És eldönthetem-e én személyesen, hogy na most  illa berek, én aztán elengedem azt a valamit vagy valakit?
Mert ez az elengedés-dolog is olyan veszélyes. Sok olyat hallottam már, hogy lányismerős elengedte a pasit, aztán hogyhogy nem, a tag még évek múlva is ott szimatolt az életében. De ha egyszer elengedte, határozottan, ésszel és minden józanságát bevetve, hogy lehet, hogy AZ nem tűnt el a francba, ahogy kívántuk? Legyen a zavaró tag egy fájó emlék metaforája most. Persze egyetem alatt volt pár bölcs csoporttársnőm, aki nyugodt tekintettel kijelentette, hogy az elengedés csak rajtunk múlik, mert ha tényleg akarjuk, hát sikerülhet, blablabla, hogy egy rossz érzés vagy valami, amitől nagyon függünk, felszívódjon az életünkből. Hittem nekik, és belül azt gondoltam: hát persze, nyilván csak én vagyok gyenge.
Költözünk. Nem is én, a szüleim, vagyis a szüleimmel együtt. Nagy vállalkozás, ha arra gondolunk, hogy ősökkel együtt élni felér egy valóságshow-val, azzal a fajtával, amit nem sugároz a tévé, csak a barátnő, ismerős által előadott horrortörténetből értesülünk róla. Pláne, hogy a vőlegényem a hurcolkodás két napja alatt teljesen kikészült az anyámtól, és nehéz így elképzelni, hogy valaha egy fedél alatt élünk majd, mint egy mosolygós, szép kirakatcsalád. Szerencsére nincsenek igazán szomszédok, így a családi perpatvarok artikulátlan üvöltözése elhal majd a puszta csendjében. Ha ez előnynek számít, persze.
Ez a fajta pusztai csend először rémisztően hatott rám. Az elmúlt harminc évben mindig egy lakótelep óvó-védő közegébe tértem haza. Külföldről vagy csak Pestről, de vártak a meleg falak, a szomszédok kárálása, a panoráma az ablakból és minden olyan megszokottá vált, hogy most hirtelen kicsúszott a lábam alól a talaj. Persze, majd jobb lesz-nyugtattam magam. De mi van, ha nem?- nyilalt belém- Ha sosem szokom meg az új helyet, és örökké bánni fogom ezt a döntést? Persze, anyuéknak sokat segítettem ezzel, de vajon magamnak  is ez volt a jó döntés?
  Egy lakás elengedését azt hiszem, meg kell gyászolni. A költözés utáni héten őszi szünet volt a suliban, így a szünidőt arra fordítottam, hogy az estéket a régi lakásban töltöttem. Gyertyával világítottam, és élveztem a magányt. Jobban mondva sajnálkoztam, hogyan tovább. Körülölelt a csend, mint egy meleg takaró, ahová bevackoltam magam. Nem akartam itt hagyni. Itt nőttem fel. Körbejártam a kongó, visszhangzó szobákat, méláztam, olvasgattam, aztán végül utolsó nap taxiba vágtam magam, és hirtelen döntésre hazafuvaroztattam a pusztába. Onnan pedig Pestre, az ottani életembe.
Aztán rá három hétre hazatértem, és mintha minden megváltozott volna. A fények, a hangulatok, hirtelen a ház lett az otthonom, és a lakás, ahová szombat délután visszalátogattam, már csak egy megszépült emlék. Mégis, mi a fene történt? Ennyi impulzus éri az embert a nagyvárosban, hogy megszépülnek a múlt dolgai? A tó, ahová régen csak kirándulva jutottunk el, most karnyújtásnyira fekszik tőlünk. Ültem a mohos fahídon, és néztem az utolsó őszi napfényben megmártózó hattyúkat, ahogy végigsiklanak a tó tükrén. Itt voltam itthon, végérvényesen. Néha még szomorkás másodpercek csaptak le rám, ahogy a híd alatt hirtelen hullámot vert a víz, amikor pár szárnyas közeledett, de ezek a pillanatok olyan gyorsan simultak el, akár a víz a hattyúk tempózása után.
   Azt hiszem, az igazi elengedés nem emberi döntésen alapszik, hanem a szívünk legmélyéről fakad. Néha még az ujjamat se kell megmozdítanom, hogy elengedjek valakit vagy valamit. Jön az magától. Mint amikor elvégeztél egy láthatatlan feladatot. Jön helyette másik. És abszolút ismertetőjegye, hogy már nem fáj.  Úgy válik emlékként az életem részévé, hogy észre sem veszem. Helyére kerülnek a mozaikok. És maga az elengedés, mint olyan, értelmet és jelentőséget kap. De ettől még mindig utálni fogom, ahogy a változást is. És továbbra sem dobok ki ezeréves ruhadarabokat, mert egy adott helyhez vagy alkalomhoz kötődöm általuk. Kövezzen meg érte, aki akar. Mert ez a hülye meleg vízből hidegbe kilépő - érzés mindig ott lesz, és nincs mese, újra és újra meg kell vele birkóznom, ha úgy hozza az élet. De addig is, élvezem az ellentétét, a csodálatos kötődést, mely szebbé és teljesebbé teszi a mindennapokat. És elfogadom, hogy egyik másik nélkül nem létezhet sosem. Ahogy én sem. Utálom vagy sem, de ettől vagyok emberi és pont.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése